Column Echte Jannen: de vooruitblik die ik voor 2011 gaf

Het onvermijdelijke trendwatchen: wat gaat er volgens mij gebeuren in dit nieuwe jaar op online (media) gebied? In zo’n eerste reguliere uitzending van het jaar kom je, zo net na de fijne Nieuwjaarsspecial, natuurlijk met een vooruitblik voor het komende jaar. In vogelvlucht een aantal dingen waarvan ik denk dat die “nog eens heel groot kunnen gaan worden” in 2011.

Een greep uit de voorspellingen: Meer apps, minder browser, een twittercode en de ‘vervolging van een blogger’. Met de arrestatie van een scholier na een dreigtweet is in ieder geval die laatste voorspelling al half waar geworden. Te makkelijk misschien?

1 Meer apps, minder browser

Dit is natuurlijk altijd relatief, maar mede door de opkomst van mobile zal het aantal applicaties dat specifiek voor één dienst geldt toenemen, ook buiten games en de nu plots populaire kranten applicaties om. Een ideale manier om zowel browser problemen te omzeilen als ook om geld te kunnen vragen voor content.

2 Professionalisering van online adverteren

Advertenties voor mobile kenden zeker de Android gebruikers al, maar we gaan verder. Door verdergaande professionalisatie wordt social media inzetten een gewoon onderdeel van de marketingmix, verwacht dus een hoop nieuwe marketeers die nu ineens ook online marketeers heten. Daar is overigens niets mis mee, als we de eventuele risico’s met betrekking tot specifieke online kennis in het achterhoofd houden. Daarnaast zullen juist grotere bedrijven meer budget vrij maken voor durfacties, guerilla of viral acties gaan niet totaal weg uit de niches, maar zullen nog meer het terrein van grote concerns worden die hier kleinere bureaus voor inzetten. Kansen in de nieuwe media dus als groot reclame- en marketingbureau voor het MKB of als niche alleskunner voor de multinational.

3 Twittercode

Hoewel de Twittercode in de Nieuwjaarsuitzending al werd samengevat met “gezond verstand” of “doe gewoon” slaan bedrijven deze goedbedoelde adviezen massaal in de wind en komt men toch met uitbreidingen op de personeelsgids. NRC als eerste?

4 Datavisualisatie

Er komt steeds meer data online, er komt steeds complexere data online. Gouden tijden voor de journalist, plaatjesmaker of verzin zelf een nieuw beroep, die snapt hoe het online ‘werkt’. Wat we nodig hebben zijn mensen die de complexe informatie voor ons behapbaar gaan maken, teruglopende ledenaantallen bij kranten zouden we weglachen als we meer beseften dat “duiden” juist heel modern kan zijn.

5 Sociale Games

Er komen nu echt sociale mobiele games, denk World of Warcraft meets Farmville, maar dan op je mobiel. De uitdaging ligt nog slechts in het juiste format kiezen.

6 Vervolging blogger

Misschien geen trend, maar we gaan het wel weer zien: een blogger, reaguurder of twitteraar die door justitie aan de tand zal worden gevoeld over een bepaalde uitlating.