De kracht van halfslachtig AI-gebruik

Mijn eclectische interesses noodzaken mij vaak tot het snel inlezen in een bepaald onderwerp, om daarna elders weer verder te grazen op het internet. Zo kan ik een aardig beetje photoshoppen, ben ik geen designer, maar kan ik dan wel weer best wat coden, schrijven, een filmpje monteren of een webserver runnen.

Daarom wil ik ook vaak weten: “Hoe snel kunnen we nu makkelijk iets toepassen?” In dit geval; als ik een beetje snap wat we nu al met AI kunnen, hoe kan ik zo eenvoudig mogelijk er al de vruchten van plukken?

En dat kan heel eenvoudig, zo blijkt.

De meest gebruikte generatieve AI-speeltjes zijn vandaag de dag waarschijnlijk ChatGPT (tekst) en MidJourney (beeld), en samen vormen ze al een krachtig duo voor hen die eigenlijk geen tijd hebben om er in te stoppen.

ChatGPT is dan wel notoir slecht met feitjes zoals persoonsbeschrijvingen, maar dat maakt ons lekker niets uit! De kracht ligt hem juist in het dingen verzinnen en bestaande dingen door elkaar kneden om er iets nieuws mee te maken.

Wij – de imaginaire extreem luie redacteur – gebruiken ChatGPT dan vervolgens op twee verschillende manieren:

  1. Creatief: “Schrijf eens een tekst over…”
  2. Als boetseerklei: plak verschillende bronnen achter elkaar met de vraag “Herschrijf dit in een artikel”

Dit werkt verbazingwekkend goed! Om het af te maken vraag je er direct een mogelijke kop bij, een samenvatting en – als je door Axios geschoold bent – een inleiding met een samenvatting in 3 tot 5 bullets.

Hetzelfde geldt voor MidJourney: willen we een afbeelding bij ons luie artikel, dan kunnen we ons wentelen in verschillende prompts, maar who needs a prompt engineer? Dat kan ook heel lui!

“ChatGPT, omschrijf eens een afbeelding die past bij dit artikel?”.

Copy.

Paste.

MidJourney blijkt ook vrij goed Nederlands te verstaan. En als je echt niet anders kunt, vertaalt onze generatieve AI die omschrijving net zo lief naar het Engels.

Dat toont volgens mij de werkelijke kracht van AI; met alleen een idee – en amper kennis van de tools zelf – maak je alle basic content die maar kunt willen.

Dit artikel verscheen eerder in mijn LinkedIn nieuwsbrief.