Het NRC is eindelijk goed bezig
De recente veranderingen aan het NRC Handelsblad konden op veel kritiek rekenen. De vernieuwde website werd weggelachen, waarbij ‘chef internet’ Ernst-Jan Pfauth natuurlijk de volle lading over zich heen kreeg. Pfauth, iemand die overigens niet te beroerd is zichzelf tot ‘pro’blogger uit te roepen, kon weinig goeds meer doen en heeft uiteindelijk gekozen voor de beste weg: even stilzitten terwijl er geschoren werd. Inmiddels is de vernieuwde site nog steeds niet het beste voorbeeld van een lekker voelend design – het is te veel minimalisme – maar de kritiek is verstomd. Zo zal het ook gaan bij het vernieuwde formaat van de krant, kritiek als “hype” en “betaald gratis” zal uiteindelijk afnemen en plaats maken voor acceptatie. De uiteindelijke vraag zal alleen zijn of de uitgave als geheel kan overleven in de slag om het internet.
Voor de niet-papier lezer, of wellicht voor elke lezer, is het er niet duidelijker op geworden. Er is ‘een NRC’, maar er is ook een ‘NRC Next’, de krant die ooit een soort studentenversie van de grote broer moest gaan worden. Inmiddels hebben de veranderingen aan de hoofdsite er voor gezorgd dat het ‘echte’ NRC er nog meer uit ziet als een niet heel sterk geprofileerd weblog dan die van het jonge broertje. Tel daar het tabloidformaat bij op en de vraag dringt zich op waar beide handelsbladen zich nu precies op van elkaar denken te willen onderscheiden.