Kritiek op Hyves legde oudmediale benadering bloot
Het is inmiddels al weer even geleden: met argumentaties als “iedereen weet toch dat” werd de overname van Hyves door de Telegraaf Media Groep belachelijk gemaakt. Want “iedereen weet toch dat Hyves het onderspit zal moeten delven tegenover Facebook”. Nu is de opmars van die laatste natuurlijk niet te onderschatten, maar de kritiek leek toch vaak op een geniep gegniffel over die Nederlanders die denken dat ze ook wat voorstellen. Terwijl Facebook aan een duidelijke opmars bezig is blijft Hyves immers ook nog steeds een relatief groot netwerk en ze is daarmee helemaal niet per definitie een slechte overnamekandidaat.
In de wandelgangen wordt er soms gefluisterd dat het databasemanagement bij Hyves zo slecht zou zijn dat er een serverpark elke dag een bos staat te ontbladeren om alles online te houden. Toch zie je weinig journalisten zich richten op de snelle groei van Hyves die de voedingsbodem van deze geruchten zou kunnen zijn. In tegendeel: in NRC Handelsblad verscheen nota bene een hoofdredactioneel commentaar dat met de overname door een “on-scrupuleuze uitgever” het lot van Hyves bezegeld zou zijn. Lees verder op DeJaap »
(Zie tevens de discussie op het Nederlands Medianetwerk)