Maakte Twitter advertising een valse start?
Schreef ik eerder deze maand nog dat er kansen lagen in Buzzmarketing op Twitter, ondertussen heeft een Twitvertising bureau al een slechte naam weten te creëren voor adverteren via dit microblog. Gelukkig nog niet (door mij) waargenomen in Nederlandstalige berichten, maar enkele van mijn Engelstalige tweeps heb ik al horen klagen over advertentieprogramma “Magpie”.
Zelf zag ik ruimte voor een redelijk subtiele aanpak van Buzzmarketing via microblogs, deze adverteerder is echter van de directe aanpak. Je kunt je bij dit ad-network for twitter aanmelden als Twitteraar en vervolgens op “pay per tweet” basis betaald krijgen voor advertentietweets die onder jouw naam uitgestuurd worden. Ik hoef er denk ik niet bij te zeggen dat dit niet bij iedereen in goede aarde is gevallen. Of zoals ReadWriteWeb het zegt: Je ziel verkopen via twitter, dat is misschien niet de juiste manier om aan twitvertising te doen.
Op een redelijk directe, bijna banale manier worden er advertenties met links naar de adverteerders in je timeline gestopt als je je hebt aangemeld bij dit advertentienetwerk. Inderdaad, Magpie bestaat al een tijdje, en werd ook al vrij snel gekraakt als zijnde een “bad idea“, maar pas recentelijk lijkt de verontwaardiging over deze manier van adverteren zich te verspreiden.
Misschien is het het feit dat serieuze grote bedrijven zoals Apple er nu ook aan lijken mee te doen? Men lijkt zich niet voor te kunnen stellen dat deze manier van half-spam ook van zulke bedrijven vandaan kan komen. Gelukkig blijkt dat dan ook niet helemaal het geval te zijn; in veel gevallen gaat het om affiliates die graag hun links via dit Adnetwork uit lijken te willen zetten. In een reactie op het ReadWriteWeb artikel hebben verschillende bedrijven, waaronder één CEO persoonlijk, laten weten te gaan zorgen dat er (via affiliates) geen advertenties voor hun diensten via Magpie meer worden getweet.
Al met al dus een slechte beurt voor zowel initiatieven tot adverteren op Twitter als ook sommige van de bedrijven die via dienst opgemerkt werden en dus in een kwaad daglicht kwamen te staan. De vrees is natuurlijk dat het hier niet bij blijft en steeds meer mensen toch zullen bezwijken voor de aanlokkelijke manier van makkelijk geld verdienen met wat betaalde ‘in your face’ tweets. Gelukkig followen wij niemand die zoiets zou doen, toch…?