Een mediabrede introductie op de kernvragen van mediastudies
Op 1 juli 2016, begin deze maand dus, is het lesboek ‘Media’ van Noordhoff Uitgevers verschenen. Dat boek biedt een breed perspectief van media en is bedoeld als introductie voor ‘mediastudies’. Het is daarmee inzetbaar als eerste kennismaking met de vragen over ‘media’ bij studies als journalistiek en communicatie, maar denk ook aan bestuurskundige studies. Met ‘Media’ hebben studenten, of thuiswerkers, een breed perspectief op media in handen van waar ze zelf verder kunnen leren en zoeken. Dat biedt ook mogelijkheden voor docenten die met dit lesboek in handen gemakkelijk kunnen inspelen op de actualiteit. (Pokémon GO, iemand?) Hoofdstuk 6 in dit boek is door mij geschreven en daarmee de eerste boekpublicatie van mijn hand.
Media: een introductie voor mediastudies
Zoals de uitgever stelt: “Media bestrijkt het hele veld van mediastudies en behandelt media als intrinsiek onderdeel van onze samenleving. Het boek sluit aan bij de vraag om beroepsvaardigheden toekomstbestendig te maken en brengt studenten daarom die vaardigheden bij”. Meer informatie over het boek is hier bij Noordhoff te vinden. (Of je bestelt het gelijk snel voor jezelf via bijvoorbeeld bol.com)
Het boek kent 7 hoofdstukken:
- Wat zijn media? (Laura van der Vlies)
- Hoe worden media gemaakt? (Rob Leurs en Bas den Herder)
- Hoe zitten mediaproducten in elkaar? (Philip Corsius)
- Hoe gaan media en mensen met elkaar om? (Laura van der Vlies en Rob Leurs)
- Welke functies hebben media? (Philip Corsius en Nico Kussendrager)
- Wat mag en wat mag niet in de media? (Gyurka Jansen)
- Wat is de toekomst van media? (Vincent Crone)
Wat mag en wat mag niet..
Hoofdstuk zes is van mijn hand, en gaat in op zaken als auteursrecht en portretrecht, maar ook op de gevolgen in de maatschappij. En hoe zit dat eigenlijk als je filmt met Periscope?
Recht en maatschappelijke normen illustreren we met een eerste casus over Mysteryshopping:
We zien dus dat niet elke manier van gebruik van media (opname en uitzending van videobeelden in dit geval) zomaar ‘kan’. Dat heeft te maken met vastgestelde regels (Je moet meestal melden dat er gefilmd wordt) en met sociale normen, zoals personeel dat het niet fijn vindt om gecontroleerd te worden en al helemaal niet als de prestaties ook aan alle collega’s getoond worden.
(Uit: Media, Noordhoff Uitgevers, 2016, pag. 156)
Een boek dat met een heldere opzet en concrete vragen de leer oproept om aan de hand van de stof aan de slag te gaan met de praktijk; “hoe ‘werkt’ media?”.
Bestellen dus (En als we elkaar eens ontmoeten: ik signeer ook lesboeken, natuurlijk…)
Hartelijk dank aan mijn mede-auteurs, de uitgever, eindredacteur Marleen Boer en speciaal Vincent Crone en Rob Leurs voor de uitnodiging om mee te denken en te schrijven aan dit boek.
(Afbeelding omslag: (c) Rocket Industries, Groningen, voor Noordhoff Uitgevers bv Groningen/Houten)