Een nieuwe manier van opinie-artikelen delen met Leen een Mening

De NOS was in 2013 gastheer van de hackdays van Global Editors Network (GEN). Destijds bouwden we met een team van ThePostOnline aan het idee Reach the Reporter. Twee jaar later, in 2015, konden we opnieuw bij de NOS terecht voor nieuwe door GEN georganiseerde hackathon. De teams krijgen twee dagen de tijd om een nieuw idee uit te werken. Op de eindpresentatie laat je zien hoe jouw idee -en je protype- in elkaar steekt, welk probleem het oplost, en hoe het aansluit bij je media-organisatie. Dit jaar bouwde het kleine TPO-team aan het idee Leen een Mening.

leeneenmening-transpHet concept Leen een Mening is bedoeld om meer betrokkenheid van lezers te creëren, meer ‘contactmomenten’ en een bredere doelgroep. Daarnaast zetten we met dit concept in op een nieuwe manier van opinie (en eventueel nieuws) consumeren. Het team bestond in 2015 uit Ingelise de Vries en ikzelf, waarmee we half zo groot waren als de andere teams.

Het idee: onze content als het gesprek van de dag

Hoe brengen we bestaande artikelen op een nieuwe, andere, manier onder de aandacht? We wilden gebruik blijven maken van de content die we binnen TPO al hadden, of in ieder geval gebruik maken van de bestaande unieke opinie-artikelen van TPO die iedere dag gedeeld worden.

Daarom kijken we naar hoe artikelen gedeeld worden. De ‘dark social’ bron van bezoekers is vaak een gesprek, maar betreft simpelweg al die links waarvan we niet kunnen zeggen via welk social kanaal ze komen. Een simpel gesprek is eigenlijk ook al ‘dark social’, omdat marketeers geen link aan een koffie-automaatgesprek kunnen hangen. En dat terwijl gesprekken tussen de mensen bepalen waarom artikelen gelezen en gedeeld worden, in ‘real life’, en online. De ‘betekenis van nieuws’ is vooral het socialiserende aspect.

De informatievoorziening vanuit de journalistiek moet dan ook vooral als een ‘sociaal product’ gezien worden. Nieuws op zich heeft minder waarde dan gedacht, het krijgt die waarde pas in het interpersoonlijke contact. Leen een Mening faciliteert dat contact door conversation starters te bieden: het levert je een aanknopingspunt voor een gesprekje.

De opzet van onze nieuws-app

leeneenmening-onderwerpenWe kozen voor het concept van een web-app, maar zouden uiteindelijk natuurlijk ook altijd naar een mobiel ‘native’ applicatie kunnen kijken. In de opinieartikelen, en selecte nieuwsartikelen, die TPO biedt brengen redacteur tags aan die de belangrijkste argumenten uitlichten. Elke tag krijgt bovendien een waarde, onderbouwt deze de centrale stelling, of gaat het om een tegenargument? Daarnaast wordt bij elke stelling of argument steeds een eenregelige uitleg bij gegeven. Al deze korte tags zijn onzichtbaar op de gewone site, maar wel uit te lezen door Leen een Mening. Dit kan al heel vlot en gemakkelijk geïmplementeerd worden.

Een simpele opzet zou gebruik kunnen maken van de goede manier waarop we tussenkoppen kunnen gebruiken. Onafhankelijk van de alinea’s vertellen de tussenkopjes al het verhaal. Door die nog scherper te stellen kan een korte samenvatting gegenereerd worden.

Op basis van categorieën en onderwerp weten we bovendien al waarbinnen een artikel grofweg thuishoort. (Politiek, Geert Wilders, of: Buitenland, Voetbal, Zlatan Ibrahimovic)

In de Leen een Mening app maakt de bezoeker eerst een profiel aan, en kiest hij of zij een vijftal favoriete onderwerpen. Op die manier krijg je ook echt de ‘haakjes’ waarmee jij voor de dag kunt komen. Eventueel kun je ervoor kiezen vriendengroepen aan te maken, zodat je bij je ouders altijd over sport kunt beginnen, of bij vrienden over de Koerscorrecties van de Dinar.

Zo ontstaat op een eenvoudige manier al snel een vrij complexe selectie van onderwerpen, waar toch eenvoudig doorheen is te klikken.

Onze app in de praktijk

Je staat op kantoor met een collega te praten, maar waarover eigenlijk? Daar komt de app van pas. Je pakt je mobiele telefoon en opent de webapp. Je kiest ‘collega’s’ en omdat je de onderwerpen waar jouw collega’s in geïnteresseerd zijn al eerder geselecteerd hebt krijg je direct een paar artikel suggesties.

“Zelfs Henk en Ingrid kunnen een proefschrift schrijven”, beweer je nu. Hoezo dat dan? Een klik op het artikel levert je prompt de argumenten die je je collega kunt voorleggen. “Geert Wilders presenteert zijn mening namelijk steeds meer als een feit”, zo komt het gesprek lekker op gang. Wil je er dieper op in gaan, dan kun je de argumenten uitklappen voor een korte uitleg.

leeneenmening-henk-ingridWanneer je collega het allemaal maar niets vindt klik je snel weg, of je geeft juist een hartje wanneer dit in de smaak viel. Zo kan het systeem doorleren, en naast je voorkeuren doorborduren op wat werkelijk werkte in je aangemaakte doelgroepen.

Mogelijke uitbreidingen, en effect van de app

Er zijn talloze uitbreidingen op de app denkbaar. Een eventuele doorklik zou ook verkeer naar de hoofdsite kunnen brengen, maar verder borduren op de sociale opzet van de app is natuurlijk interessanter. Zo valt te denken aan voorgeselecteerde doelgroepen, en kunnen per seizoen seizoensthema’s in de app opduiken.

Of wat te denken van samen met je date Leen een Meningen? Excellent!

Belangrijk voor TPO is dat het uitgaat van de eigen artikelen. Het bouwt voort op wat er al bestaat om optimaal te kunnen profiteren van de unieke positie van de site. En het maakt zo slim gebruik van het kleine aantal aan manuren dat beschikbaar is binnen de redactie.

Leen een Mening is een leuke, korte en toegankelijke manier van het nieuws van die dag kunnen doorvertellen. Je ziet direct wat er speelt, gegroepeerd per doelgroep van mensen met wie jij om gaat. De app speelt in op het belangrijke sociale aspect van nieuws. Daarnaast brengt het voor TPO extra leesmomenten, en een bredere lezersschare.

Naast artikelen ook de mooiste, beste of grappigste nieuwsfoto’s aanbieden levert nog weer een extra dimensie op. Iemand even iets op je telefoon laten zien is in ieder geval ook al helemaal niet gek meer. Jij kunt zo onder jouw vrienden de eerste zijn met die fail van een politicus in beeld.

leeneenmening-saai-pvda

Humor en Leen een Mening

Het hackteam van ThePostOnline bestond maar uit half zoveel personen als andere teams. Illustratief voor het feit dat we iets wilden bouwen waar de organisatie in theorie mee aan de slag zou kunnen zonder speciaal nieuwe artikelen te maken voor een extra toepassingen. De hackathon werd niet gewonnen, maar ons team kreeg wel een compliment voor de humor die we er in stopten, waarmee het ook goed aansluit bij het merk ThePostOnline.

Zo kun je je natuurlijk ook voorstellen dat je in een gesprek zit dat je juist niet wilt voortzetten. Daarvoor is de “haal me hier weg” knop, dat je direct een dodelijk saai onderwerp presenteert. Je zult zien hoe snel je vrienden zich uit de voeten maken als je over de PvdA begint.

Over Leen een Mening, anno 2016

Het idee dat ook journalistiek een sociaal product is, en producties geen intrinsieke waarde hebben is steeds wijder verbreid. Websites, kranten en programma’s gaan het gesprek aan. Wat ‘er speelt’ wordt steeds vaker een drijvende factor achter ‘nieuwsmaken’. Je zou zeggen: tijd voor Leen een Mening, daarmee bied je de onderwerpen aan, die gaan bepalen ‘wat er speelt’.

Demo

Een deels klikbare mockup is te vinden via POP, zie ook de embed hieronder. Zullen we daar binnenkort eens een presentatievideotje van bakken? Ik denk het wel!

Foto bij PvdA-artikel: Maarten Brante