Roaming Restaurant: speels klantcontact

Een soort Guerilla Restaurant misschien, maar zelf noemen ze het een anti-restaurant: een restaurant waarvan je niet weet waar het nu eigenlijk is. Nieuwe gasten worden geselecteerd, nadat ze eerst een vragenlijst hebben moeten invullen over hun voorkeuren qua eten. Daarna is het wachten tot er contact met je wordt opgenomen via een “e-invite”. Een speelse manier van contacten maken die tevens een gevoel van schaarste en exclusiviteit geeft.

Het idee van een roaming restaurant, om nog een beschrijving te noemen, is niet nieuw. Het lijkt nu wél elders navolging te krijgen en steeds verder uitgewerkt te worden. Wat mij betreft is dit een uitstekend voorbeeld van hoe online methoden ingezet kunnen worden bij offline vernieuwingen. Een unieke ervaring moet het zijn; je schrijft je in en wacht tot je een keer een uitnodiging krijgt. Die uitnodiging bevat nog niet alles; je moet alsnog weer wachten op extra instructies die je naar ene publieke gelegenheid leiden, alwaar je weer instructies krijgt over de locatie van het “restaurant”. Die locatie kan dus iedere keer anders zijn, dus het is in geen geval zo dat je als oud-gast weet waar een volgende keer het etentje zal zijn.

Offline met online smaakje

Een schijnbaar ideale combinatie van de nu al bekende “online-technieken” nu toegepast op een klassiek offline uitje als “uit eten gaan”. Gasten geven wel aan dat de marge klein moet zijn; hoewel het restaurant Charlie’s Burgers heet, bestaat het menu niet uit hamburgers maar uit veel specialere recepten. Het uit eten gaan wordt hier gestuurd door online invites uit te geven en door middel van verdere instructies het precieze karakter van de dag steeds vaag te houden. Dit is het recept voor een ideale manier om word of mouth te creëren. Bij het genoemde eerdere voorbeeld van een dergelijk concept werd het etentje zelfs aangevuld met allerhande extra entertainment; een diner, maar ook muziek, fotografie en stand-up comedy voor 40$ per persoon! (Wel zelf drank meenemen.)

Door het low budget karakter van het restaurant, zelfs zonder de noodzaak van een vast adres, met bijbehorende kosten, zou er overigens wel eens minder geld mee gemoeid kunnen zijn dan met een “normaal” restaurant. Wisselende content (menu’s), een bijna “just in time” versie van een restaurant runnen, word of mouth marketing; we lijken hier met iemand te maken te hebben die goed heeft gekeken hoe vernieuwende concepten online tot stand lijken te komen en blijven draaien. Ik ben benieuwd wanneer we de eerste versie in Nederland mogen zien (of is die er al?) wellicht met nog meer offline-online integratie; stuur die instructies maar via een google-maps widget, je kunt het zo gek niet bedenken. Eet smakelijk!

Dit artikel verscheen eerder op Bijgespijkerd.nl »