Social media is de Hyperloog aangaan

De vraag wat Social Media nu precies ‘social’ maakt wordt steeds vaker gesteld. Een terechte vraag natuurlijk. Wanneer er steeds meer mensen zich bezig zeggen te houden met social media, is het wel zo handig dat we het allemaal over hetzelfde hebben. Of oude media nu wel of niet ook al social was is nog een andere vraag, maar in ieder geval willen we graag weten wat er nu anders is. Een gedeeltelijk antwoord vinden we al bij het begin van het world wide web: hypertext. Met simpele hypertext toen én social media nu kunnen we de hyperloog aangaan.

Van dialoog naar hyperloog

Zomaar over een hyperloog praten klinkt natuurlijk niet echt veel duidelijker dan social media. En zoals gezegd geeft het maar een gedeelte van het totale antwoord. Het is duidelijk dat we van een monoloog door kunnen denken naar een dialoog. De hyperloog is dan het feit dat we in onze communicatie niet meer puur de dialoog hoeven aan te gaan, we kunnen allerlei andere verbindingen aangaan. In hypertext (simpelweg: tekst met linkjes) kunnen we snel doorlinken naar andere website, andere artikelen, filmpjes en al dat soort dingen. En dan kunnen we nu natuurlijk ook denken aan het embedden van filmpjes, widgets en de mogelijkheid tot bijvoegen van commentaar en alle andere mogelijkheden die nieuwe media ons nu bieden. In plaats van de dialoog gaan we dus met elkaar een hyperloog aan.

Tijd en context

Nieuw is ook dat de hyperloog niet tijdsgebonden is. We kunnen makkelijk reageren op een bericht van vorig jaar, of linken naar een filmpje van eergisteren. De opeenvolging van de communicatiestroom is zelfs niet eens meer per se alleen vooruit: wanneer we ‘gerelateerde’ artikelen genereren kan het makkelijk zijn dat de eerste ‘nieuwe’ links bij een berichtje de artikelen van maanden terug zijn!
Daarnaast biedt de hyperloog plaats voor context, zonder deze expliciet te noemen. Bekende weblogs maken hier al bijna sinds het begin van hun ontstaan gebruik van. Door een artikel te linken in je tekst kun je net een andere draai geven aan het geheel, zonder dat je korte post daardoor verstoort wordt. Ironie kan versterkt worden, of een hard artikel kan juist verzacht worden doordat context wordt toegevoegd door een linkje.

Een voorbeeld: Denk aan de zin “GroenLinks zou nooit gewelddadig optreden” in een tekst, met een linkje naar de missie in Afghanistan. De schrijver maakt hierdoor bijvoorbeeld zijn ironische ondertoon duidelijker: de tekst verandert niet, maar de goede ‘lezer’ ziet wel dat de schrijver ook meer weet van de politieke achtergrond. Alleen maar doordat hij de tekst doorlinkt!

Zo lijkt de hyperloog communicatie veel ingewikkelder maken, maar juist doordat je context nu ook goed in linkjes, embeds en andere manieren van context kunt bijvoegen biedt het juist ook de mogelijkheden snel een korte aantrekkelijke boodschap neer te zetten.

Zie ook mijn originele bijdrage op SocialMedia.nl »