Zo voer je een social media strategie uit: templates

Of je nu alleen ‘het social media team’ bent of dat er daadwerkelijk een heel team is: er is altijd behoefte aan houvast bij de uitvoering van een social media-strategie.

Het is immers ‘makkelijk’ om iets nieuws te bedenken, maar een stuk lastiger het maken van nieuwe content over een langere tijd vol te houden waarbij ook de kwaliteit op peil moet blijven.

In mijn ervaring zijn er een aantal eenvoudige hulpmiddelen die goed van pas komen om direct goed van start te gaan met welke strategie je ook kiest. In ieder geval vind ik het altijd waardevol deze houvast te hebben bij een nieuwe social project.

Maak – en gebruik – templates

Gebruik je op social media afbeeldingen? Dan is het handig een aantal templates te maken op het formaat dat je nodig hebt. Gebruik de stijlgids, als je die hebt, zodat je het juiste logo er in hebt staan, de juiste kleuren gebruikt en een mooi lettertype hebt.

Het is aantrekkelijk snel aan de slag te gaan, maar met een template maak je ook morgen en overmorgen weer een nette post, zonder rommelig te worden. Het zorgt er ook voor dat als je eens wat minder tijd hebt, je in ieder geval niet druk hoeft te maken over wat waar zou moeten komen te staan in je afbeelding.

Templates, bijvoorbeeld in Photoshop zorgen voor een houvast. En heb je eenmaal die houvast, dan heb je ook een basis waar je wel eens vanaf kunt wijken; spontaniteit wil je natuurlijk behouden.

Voor mij persoonlijk voelt het altijd wat rigide direct met een template te beginnen, maar uiteindelijk helpt het me een hele hoop kleine beslissingen niet steeds opnieuw te hoeven nemen. Zo houd ik dus creativiteit over voor wat de afbeelding écht moet zeggen.

Dit heeft mij enorm geholpen bij het maken van thumbnails voor Youtube, posts op Instagram en de social cards voor Twitter en Facebook.

Gebruik ook voor social een stijlboek

Een stijlboek is voor je schrijven wat een goede template voor je afbeeldingen is. Het geeft een eenheid aan alles wat je schrijft. En dat is doorgaans ook wat je als bedrijf wilt uitstralen. Met een stijlboek zorg er in één klap voor dat al je artikelen een bepaalde basiskwaliteit hebben, en dat werkt natuurlijk ook voor social media zo.

De mogelijkheden zijn op elk kanaal anders, vet, cursief, hashtags… houdt daar dus rekening mee in je social stijlboek.

Wat bepaalt of je uiteindelijk succesvol bent?

Welke strategie je ook precies kiest voor je benadering van social media, er zijn talloze aspecten die van invloed zijn op je uiteindelijke succes. Om deze in kaart te brengen gebruik ik het KOPT-model. Dit is geen strategie-model op zich, maar een tool die je kunt gebruiken om te bekijken of de voorwaarden voor succes er (nog) zijn.

In ieder geval moet je strategie heldere doelen hebben

Voor elke media-strategie moet het duidelijk zijn welk doel dit medium dient. Wordt het een saleskanaal, breng je nieuws, weetjes? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het al die doelen dient, maar het moet in ieder geval duidelijk zijn aan welk doel je op dat moment werkt.

De beste social-posts maak je meestal als je weet welk doel jouw bericht heeft. Anders blijf je al snel hangen in berichten zonder duidelijke boodschap. Wanneer je meerdere soorten ontvangers een plezier hoopt te doen, loopt het meestal spaak.

Ben je een nieuwsmedium dan heb je doorgaans ook nog te maken met een scheiding van redactie en sales. Voor een verslag van een evenement kan het dan bezwaarlijk zijn om de ervaring van je sales-mensen ‘die er toch al zijn’ de social posts te laten maken. Breng je dan immers een journalistieke boodschap, of spelen er toch commerciële belangen. Omgekeerd kun je ook bezwaren bedenken.

Nieuwe social media (‘Moeten we niet iets met Tik Tok?’)

Heb je eenmaal een succesvolle aanpak, dan ontstaat al snel de vraag of je niet ook aanwezig moet zijn op andere plekken. Mijn ervaring is dat het ’t makkelijkst werkt als je mogelijke nieuwe wegen verkent en direct bepaalt wat er moet gebeuren mocht het een aantrekkelijke route blijken.

De meest gemaakte fout met social media is dat het ‘er wel even bij kan’, de op een-na meest gemaakte fout is dat er nog wel een kanaal bij kan. Bedenk altijd dat één bericht allicht snel gemaakt is, maar dat een succesvol social media kanaal betekent dat er ook morgen weer een bericht moet zijn, en daarna ook weer, en reacties.

Natuurlijk, templates helpen de last te verlichten, maar 1x 15 minuten aan een bericht werken, is al ruim anderhalf uur per week. En dan heb je een minimaal aantal berichten.

Bedenk dus wat je organisatie gaat doen qua personeelsplanning als dit nieuwe kanaal een juiste keuze blijkt: wie gaat het allemaal doen.

Ik wil daarbij niemand afschrikken van experimenteren, maar zorg er in ieder geval ook niet voor dat de aandacht op iets succesvols verslapt omdat er nog iets bij gedaan moet worden.