Waar Google Internet Stats voor staat
Eerlijk gezegd had ik al een tijd terug gewerkt aan een artikel over Google Internet Stats, dat niet direct goed uit de verf kwam. Het lijkt me mooi er toch nog even op terug te kijken, vanwege de trend die door deze dienst zichtbaar gemaakt wordt. Natuurlijk wordt het ondertussen langzaam ondergesneeuwd door de hype van Wave, hoewel juist die Google dienst steeds meer mensen teleur lijkt te stellen, maar een tijd geleden lanceerde Google nog een nieuwe tool. De lancering ging dan ook nog eens min of meer stilzwijgend, en alleen binnen het .co.uk domein, maar het biedt toch interessante inzichten, niet in de laatste plaats in de ideeën van Google zelf.
Het gaat hier om de website Google Internet Stats. Marketingfacts besteedde hier in september, kort na de lancering, al aandacht aan. Het is een beetje een minimalistisch aandoende webpagina met wat feeds van onderzoeksrapporten. In deze tijd van interactie misschien niet het meest spannende dat je op het internet zult tegenkomen, maar wél live. Toch is het tekenend voor een nieuwe manier van informatie delen en verspreiden; kleine korte behapbare stukken die je door kunnen verwijzen naar meer. De preselectie van informatie, groot geworden door weblogs, is letterlijk tot een minimum beperkt; een korte quote, een statistisch weetje, een onderzoeksresultaat, dit is alles wat je aangereikt krijgt.
Verspreiding van informatie
Deze informatie kan nu op twee manieren een functie hebben. Ten eerste biedt het een uitstekende quote om snel verder te verspreiden. In die zin is de voorselectie heel absoluut; je krijgt weinig ruimte geboden om zelf het verhaal op een bepaalde manier te verspreiden. De vrijheid zit echter in de interpretatie van het achterliggende stuk; alles staat nog open wat betreft het gebruik van het achterliggende onderzoek. Jij krijgt de informatie aangereikt; het is aan jou om het verhaal te maken, vorm te geven en te gebruiken.
Deelnemende partijen zijn overigens niet de minste; grote organisaties als GfK (intomart), Nielsen, Comscore, Deloitte en TNS (Nipo) zijn opgenomen in de lijst van bronnen waarvan quotes terug te vinden zijn. Niet alles is even fijn doorzoekbaar, soms krijg je alleen een statisiekje zonder doorverwijzing, Niettenmin een leuke enigszins geheime schat aan informatie, ready to be used. Al moet ik zelf wel de kanttekening plaatsen dat iets vaker iets verder door kunnen zoeken wellicht de voorkeur had genoten.
Het antwoord op de vraag die destijds op Marketingfacts gesteld werd, namelijk; “wat Google precies van plan is?”, is dan ook waarschijnlijk “de toekomst van het internet aangeven.” Het zal misschien niet eens meer heel ver weg zijn voor we ons in een internet met aanzienlijk minder weblogs en soortgelijke sites bevinden, maar waar content en discussie ontstaat om kleine berichten zoals deze heen. Zelfs een leuk opiniërend weblog zal grond kunnen verliezen aan een pure nieuwsdienst waarna de discussie op een twitterachtige manier aan de zijkant wordt gevoerd en zo ook het nieuws verder wordt gevoed.